tirsdag den 29. november 2011


1. Dukke opgaven

Jeg har bestemt mig for at lave et par stangdukker.




1.      Det er små børn altid begejstrede for

2.      Det er snart jul, så mon ikke det kan lade sig gøre, at lave en lille nisse

3.      Jeg holder mig til at lave noget, der kan relatere til, og bruges i min hverdag

Så jeg tager tre stænger og tre kegler med hjem fra Aabenraa, og så må jeg i gang. Jeg låner en bog af vores musikpædagog, hun kommer på besøg hver fredag, og med sig har hun en lille stangdukke. Børnene er tryllebundet, så jeg håber da, at mine dukker kan vække bare halvt så meget begejstring.

Det hele ligger standby et par uger, jeg har en ansøgning til børnehave, der skal ind til kommunen, og en søn, der fylder 18. Men endelig lør. d. 26. får jeg begyndt. Jeg har købt materialer, og fundet lim og symaskine frem. Så nu er det da snart overstået……

Jeg finder bogen frem, og siden med Frk. Kræmmerhus. Så finder jeg alle mine indkøbte materialer frem.




Jeg limer filt på keglerne, og begynder at tegne mønsteret af til kroppen.










Jeg borer hul i min styropor kugle og limer den på træpinden, og så begynder jeg at male hovederne, så de er tørre og klar til næste dag……











Og så går det galt, men det opdager jeg først næste dag, og det er kun p.g.af, at jeg ikke har læst vejledningen godt nok.


Mandag:

Så begynder jeg at sy ”kjolen” og vil montere træpinden med hoved på.
Endnu et lille problem opstår, jeg har ikke målt diameteren på mine kegler, men har bare tegnet mønsteret af fra bogen, så nu er kjolen for lille. Det grå stof til katten har jeg ikke nok af til en ny kjole, så der må jeg sy en kile, ikke videre pænt, men en kat skal nissemor og nissefar altså have. Og når ”teateret spiller”, er der sikkert ikke nogen, der opdager den lille fejl.

Så er det min fejl fra dagen før dukker frem. For pinden skal nemlig gennem keglen og op gennem kjolen, for derefter at lime hovedet på. Aj, det er godt Jannich er hjemme, han får afmonteret alle tre hoveder fra pindene, og så kan det hele monteres.

Jeg får monteret min lille kat, glemmer helt at tage billeder, for nu skal det altså blive rigtigt.

Jeg får klippet et par nye kjoler, så er de klar til montering næste dag.


Tirsdag:

Jeg syr hænder på nissemor, og limer kjolen på keglen, derefter monteres pinden, og hovedet limes fast. Nu ser det rigtigt ud. Keglen får en lille pyntekant så det skjuler, at kjolen er limet på udvendigt. Jeg forsøger at lime hår på nissemor, men det vil ikke rigtig holde. Så går jeg ind og skriver lidt, nissefar må vente.




Nissefar: Nu er det nemt at sy hænder på, at montere kjolen på keglen og får stang og hoved sat fast. Så langt, så godt. Nissemors hår får en ny klat lim, og nu fungerer det. Så må jeg til det med øjne og mund. Øv, jeg er ikke god til at tegne, men det må se ud som det gør. Så får alle en lille nissehus, katten får også en, så er jeg fri for at lave ører…. Jeg ved ikke rigtig, om der skal kvast i huen. Hvis jeg kan finde en, så skal der, eller er den fin nu.










Så blev dukkerne færdige inden 1. december, jeg har aftalt med min kollega, at de kommer på besøg hver dag i december i vores børnegruppe. Det er de 8 mindste børn, lige nu ml. 1 og 1,5 år.

Jeg tager et par billeder og skriver en lille historie om, hvordan det går hele december måned.








Ingen kommentarer:

Send en kommentar