tirsdag den 3. januar 2012

4. Pædagogisk forløb i forbindelse med oprettelsen af dyreholdet og i tiden efter.


Tilbage fra juleferie
Så kom alle tilbage efter juleferien, og en ny børnegruppe er blevet til i Nøddeskallen.

Der er udvidet med en lille børnehavegruppe, og tanken er, at det netop er denne gruppe, der sammen med de ældste vuggestuebørn skal være aktive omkring fugleprojektet.
Det er en lille gruppe..... Tre børn består den af, allesammen dejlige aktive drenge, som fik navnet "Græshopperne". Selvfølgelig fordi, det skal relatere til, at vi skal tilbringe meget tid i naturen.

Jeg har desværre ikke noget billeddokumentation denne gang, men kun et referat af den snak, vi har haft de sidste dage.

Første møde med billeder og plakat
Da alle børn kom ind i vores lille spisestue var det første de lagde mærke til, den store flotte plakat med fugle, som jeg var så heldig, at få foræret af en boghandler. Vi nærstuderede fuglene og fik os en god snak om deres farver og om de var små eller store.
Derefter faldt opmærksomheden på billederne i A4 str, som jeg har lamineret og hængt op.
Vi har fået nogle rigtig gode snakke, mest mens vi spiser vores egen mad, om hvad fugle spiser, og om vi mon ville kunne lide de samme ting. Vi snakker om, at der også er kerner i de boller Lisbet (vores køkkendame) bager til os.

Hvad skal der ske de næste dage
Jeg har planlagt sammen med min "med-pædagog" Lene, at vi bruger onsdag formiddag på at læse i fuglebøger og måske forsøge at smide nogle farver og papir på bordet og se, hvad der kan komme ud af det.

Jeg vil have en SMTTE-model med på sidelinien, og gøre nogle notater på de enkelte punkter.

Tiltag:       
 Vi tager bøgerne ind på stuen, og gør klar med den fuglecd, der fulgte med en af  bøgerne vi lånte på biblioteket. Man kunne forberede et tegnebord og et læsebord. En af drengene var meget optaget af fuglelydene på cd, så jeg vil prøve at sætte den på cdafspilleren når han skal have sin middagslur. Spændt på, om han falder hurtigere i søvn.

Mål:
Vi vil gerne opnå, at børnene fatter interesse for fuglene. Iøvrigt henvises til vores opgave om Fugle i haven, der beskriver de pædagogiske tiltag inden for vores målgruppe.

Sammenhæng:
Hvad er forudsætningerne for, at børnene kan tegne fugle? De er nok ikke så store, da de største børn først lige er fyldt tre år, men fantasien skal nok være der, tænker jeg. Det er de mest fantasifulde tegninger vi tidligere har hængt op af kraktorer, så hvorfor ikke også af fugle.
M.h.til at læse i bøgerne og lytte til cd med fuglekvider, så tror jeg det bliver rigtig godt. Sidst vi gjorde det var det med stor interesse, der blev læst i bøgerne, og nu har vi jo både billeder og plakat på væggen til at supplere.

Tegn:
Jeg tror på, at hvis vi får præsenteret det på en spændende måde, og vi accepterer børnenes eget aktivitetsniveau, så kan deres interesse afspejles både i lysten til at lytte, tegne og læse. Og så selvfølgelig at fortælle til mor og far når de kommer hjem.

Evaluering:
Jeg vil evaluere sammen med Lene når børnene er blevet lagt til at sove middagslur. Jeg håber, det bliver en god formiddag, men jeg har allerede tænkt over forskellige forslag til, hvad der kan gøres anderledes, hvis det ikke bliver så godt dennegang.

Hvad skal der ske de næste måneder
Jeg vil fortsætte hen over foråret med at udgive indlæg om vores fugle og natur aktiviteter sammen med Græshopperne her på bloggen.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar