1. Pædagogisk forløb i forbindelse med oprettelsen af dyreholdet og i tiden efter.
Tiltag:
Efter det pædagogiske forarbejde er på plads, går arbejdet med børnene i gang.
Det besluttes, at vi starter med at lave fuglefoder, for derved at bruge denne beskæftigelse til, at indlede snakken om fugle.
Når foderet er hængt op, planlægger vi sammen med børnene, at vi skal finde billeder af fugle, og alt hvad der har med fugle at gøre. Disse billeder lamineres og hænges overalt i institutionen. Måske er det nødvendigt med en tur på biblioteket først, vi skal jo have noget materiale at gå ud fra. Derefter bruger vi internettet, og downloader billeder, der kan printes og lamineres.
Hos boghandleren køber vi en plakat med fugle og hænger ved siden af vores laminerede billeder.
Det er selvfølgelig meningen, at egne fotos skal inddrages i dokumentationen, men lige nu har vi brug for noget startmateriale, så vi har noget at fastholde snakken med børnene om.
21. december 2011
Her til morgen fandt vi bøgerne frem, og alle var meget interesseret i at kigge i dem. Det var tydeligt, at vores snak om fugle med børnene over de sidste par dage, stod i frisk erindring.
Jeg fik mig en rigtig god snak med Magnus og Alexander, både om de forskellige fugle, hvad de spiser, og vi lyttede lidt til fuglelyde på den cd, der fulgte med en af bøgerne.
Nøddeskallen fugle og natur projekt er kommet godt i gang.
Tilføj billedtekst |
Nu lytter vi til fuglefløjt
Senere på dagen finder vi bøgerne frem igen, og Jette læser lidt for Marius og Magnus
Det var en god start på vores fugleprojekt, vi fortsætter de næste to dage, og så bliver det spændende at se, hvad børnene husker, efter en lang juleferie sammen med mor og far.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar