lørdag den 17. marts 2012

RYGEOST

Jeg allierer mig med en garvet "ryger".
Så jeg køber 6 ltr. sødmælk og en ltr. kærnemælk og tager et smut til Odense.
Dag 1:

Der bliver to oste ud af den portion, så derfor to skåle...........

Der skal bruge fire dråber "almindelig osteløbe" til hver ost.


Det dryppes omhyggeligt i med en pipette......


...... Og derefter to dl. kærnemælk i hver skål.....

Så er det klar til mælken.......


Tre ltr. i hver skål......


Derefter låg på, og så ind på badeværelsesgulvet (varme) i et døgn.




Dag 2
Efter et døgn lettes låget på skålene
Det er utroligt flot at se ned på den pæne glatte overflade, men FØJ, det lugter............. af rygeost (mærkeligt)


Det øverste lag valle hælder fra......
Ostene hældes over i en sigte, der er beklædt med tyndt stof.



Kun til kanten, hun har prøvet det før, hun ved, hvor meget det hele fylder.

To portioner rygeost til afdrypning
 Der rystes lidt med sigten så vallen lettere løber af....


Så snart der er løbet så meget af, at der kan lægges låg på, kan jeg godt fragte ostene hjem til mig selv.
De skal nu stå til afdrypning i ni timer.

Således ser osten nu ud efter afdrypning


De er svundet ind til 1/3 af startmængden



 Det sidste valle hældes fra



Efter nøje instrukser lægger jeg bagepapir over osten, smart nok, så ligger det nemlig i bunden af den bøtte, som osten skal vendes over i om lidt.


1..2..3... Klar til at vendes


Perfekt landet.......

 Efter klædet er fjernet ligger der en flot hvid (ildelugtende) ost.
 To oste klar til rygning næste dag, sammen med en creme fraice som gerne skal være klar til kagen fredag aften.


















Ostene smagte godt, sagde dem, der kan lidt den slags....... Jeg fik ikke taget flere billeder, men der blev delt ud til alle, der ville hjælpe mig med at få gjort kål på ostene. "Uheldigvis" kan Torben også godt lide rygeost, så nu bliver der investeret i en rygeovn, så der nu kan fabrikeres oste med jævnlige mellemrum.

Det var meget sjovt at prøve, men billigt er det ikke at lave.



Ingen kommentarer:

Send en kommentar